INOVACE
Přidávání: Inovační strategie, které odzvonilo
Časopis Nature zveřejnil článek o studii [1], která poukázala na zajímavé kognitivní zkreslení: lidé mají tendenci řešit úkoly přidáváním nového.
Výzkumný tým dal účastníkům*icím studie za úkol upravit stavbu z lega na obrázku s cílem zlepšit stabilitu střechy. Většina navrhla přidat další podpěrné sloupky. Málokoho napadlo odstranit jeden stávající sloupek a střechu umístit rovnou na podsádku.
Proč? Autoři*ky studie tvrdí, že zúčastněné prostě nenapadlo dílky místo přidávání odstraňovat. V článku pak zaznívá domněnka, že svou roli hraje i obecná tendence současné společnosti oceňovat hlavně ty nápady, které přinášejí něco nového, něco navíc.
Designér*ka se přidávání musí vyhýbat jako čert kříži
Na globálním Severu žijeme uvnitř spletité sítě robustních sociálních a technologických systémů a infrastruktur. Silným motivem našich životů je spotřeba, která i u střídmých konzumentů*ek představuje násobky spotřeby na globálním Jihu. Jinými slovy, dávno máme zdrojů a energie dostatek, jen s nimi špatně hospodaříme.
Jakákoli udržitelná iniciativa by proto měla hledat cesty, jak si vystačit s tím, co už máme, a předcházet dalšímu hromadění „věcí“. Udržitelné inovace proto nesmějí spoléhat na strategii přidávání.
Architektka a urbanistka Keller Easterling ve své knize Medium Design konstatuje, že stávající pojetí designu, které se zaměřuje na objekty a jasně ohraničené artefakty, není schopné konstruktivně čelit současným, velmi neuchopitelným a těžko ohraničitelným výzvám. [2]
Jako alternativu navrhuje zaměřit se na „prostor mezi objekty“ – chápat design jako všudypřítomné médium, jež nepracuje s věcmi, ale s „protokoly souhry“, které určují, jak mezi sebou věci interagují.
Designér*ka má podle Easterling navrhovat tyto protokoly s cílem podporovat interakce mezi různými aktéry a usměrňovat je tak, aby vedly k požadovanému výsledku. Jedná se tedy o designovou strategii, která inovuje nikoli přidáváním nového, ale chytrým využíváním stávajícího.
Protokoly souhry v praxi
Protože předchozí odstavce jsou celkem abstraktní, na příkladech dvou našich projektů ukážu, jak taková práce s protokoly souhry může vypadat. V obou případech se jedná o prevenční aktivity, jejichž cílem je předejít negativním jevům.
1/ Cílem prvního projektu bylo předcházet vzniku bleskových záplav zlepšením schopnosti krajiny zadržovat vodu. Navrhli jsme grantový program, který žadatelům*kám zprostředkovává kromě financí i kontakty na všechny potřebné experty*ky po celou dobu projektu.
Reagovali jsme tím na fakt, že klíčovou překážkou při realizaci opatření na podporu zadržování vody v krajině není nedostatek expertů*ek nebo peněz, ale komplexita tématu, která snižuje ochotu lidí ho řešit. Vše potřebné už máme, jen je těžké se v tom zorientovat.
2/ Cílem druhého projektu bylo podpořit lidi v tom, aby péčí o své zdraví předcházeli nemocem, kterým se správnou životosprávou a včasnou diagnózou dá předejít. Navrhli jsme program, který lidi odměňuje za absolvování preventivních prohlídek. Odměnou je přitom přístup k již existující infrastruktuře, která lidem dále pomáhá aktivně pečovat o své zdraví.
Opět jsme vycházeli z faktu, že systém české zdravotní péče je robustní a hlavní překážkou je jeho nepřehlednost a uživatelská nepřívětivost. Není proto třeba nic nového přidávat, stačí chytře využít to, co už máme.
Kdy naposledy jste nějaký problém vyřešil*a přidáním nového? A skutečně to byl jediný způsob, jak situaci řešit?
[11] MEYVIS, Tom a Heeyoung YOON. Adding is favoured over subtracting in problem solving. Nature [online]. 2021, 592(7853), 189-190. ISSN 0028-0836. Dostupné z: doi:10.1038/d41586-021-00592-0
[2] EASTERLING, Keller. Medium Design: Knowing How to Work on the World. New York: Verso Books, 2021. ISBN 978-1788739320.
Nová vydání Bez Balastu přímo do vašeho emailu
UDRŽITELNOST:
1/ Jak dělat CSR jako byznys model
2/ Místo „zeleného růstu“ raději koblihu
3/ Smyslem udržitelnosti není pozitivní dopad
4/ Pojďme se už prosím nevymlouvat na Čínu
5/ Zásluhovost společenské nerovnosti nevyřeší
6/ Příroda na prvním místě nás nespasí
7/ Dnešní pojetí práce je neudržitelné
INOVACE:
8/ Rozproudění inovací ve firmě
9/ Přidávání: Inovační strategie, které odzvonilo
10/ Dnešním inovátorům*kám chybí fantazie
11/ Technologie jsou zkratkou, nikoli cestou ke společenskému pokroku
12/ Konverzační AI jsou příležitost naučit se komunikovat s lidmi
13/ Zvědavost je nutkavá potřeba vypořádat se s rozpory
STRATEGIE:
14/ Udržitelné podnikání je o legitimizaci zisku
15/ Dvousečnost vyhýbání se riziku
16/ Strategie, taktika, exekuce. Svatá trojice řízení organizace
17/ 3 nešvary strategického rozhodování