UDRŽITELNOST
Pojďme se už prosím nevymlouvat na Čínu
Na jednom z našich projektů jsme ve firmě pořádali sérii workshopů. Cílem bylo zmapovat, jak se zaměstnanci*kyně z různých oddělení staví ke změně klimatu a jak vnímají její potenciální dopad na byznys firmy. Byl to první krok na cestě ke klimatické strategii firmy.
Během workshopu jsme střídali informační bloky s diskuzí. Vždy jsme nejprve odprezentovali nějaká fakta – jaké budou projevy změny klimatu v Česku, jaká rizika pro byznys z toho vyplývají, jaká opatření jsou dostupná –, a pak dali prostor k diskuzi, otázkám a sdílení postojů.
Nepotkali jsme nikoho, kdo by změnu klimatu vyloženě popíral. Většina účastníků*ic nicméně zastávala názor, že ani firma, ani oni samotní*é nemohou k řešení klimatické krize přispět, protože ve srovnání s Čínou, případně Indií, jsou „kapkou v moři“.
Trošku jsme tuhle reakci čekali a měli jsme proto připravený argument, že Česko má v přepočtu na obyvatele dlouhodobě vyšší emise než Čína. S účastníky*icemi ale tahle informace nic neudělala.
Setkání měla být hlavně o rizicích pro byznys, a tak jsme se během přípravy workshopu zaměřili hlavně na ně. Nenapadlo nás, že budeme muset obhajovat vůbec to, že má smysl něco dělat. A tak jsme ani neměli připravený lepší argument.
Ne že by neexistoval. Češi a Češky, spolu se všemi ostatními lidmi v Evropě, totiž mají vliv na čínské emise. Jen jsme k tomu tehdy neměli sesumírovaná data. Příště už budeme mít.
České republice se v 90. letech podařilo poměrně razantně snížit množství vypouštěných emisí díky opuštění těžkého průmyslu. Od přelomu tisíciletí ale úroveň emisí víceméně stagnuje. Částečně je to proto, že jsme stále průmyslovou zemí – tak jako Čína.
Čína je „továrnou světa“. A továrny vypouštějí emise
Vysoké emise Číny jsou důsledkem struktury tamější ekonomiky – průmysl a výroba tvoří přes 46 % HDP. Zároveň je Čína největší exportér na světě. V roce 2006 se export podílel na HDP rekordními 36 %. Po finanční krizi v roce 2008 došlo k výraznému propadu, nicméně od roku 2016 tvoří export zhruba 20 % HDP.
Velkou část čínské ekonomiky tvoří vysokoemisní sektory produkující výrobky, které následně kupují další země světa. Největšími importéry z Číny v roce 2018 byly USA a Evropská unie. Jinými slovy, nezanedbatelná část emisí Číny vznikla na přímou poptávku Američanů*ek a Evropanů*ek. Mezi lety 2002–2015 tvořily exportované emise 15–30 % veškerých emisí Číny. [1]
Podíl exportovaných emisí postupně od roku 2008 klesá, protože Čína začala omezovat vysokoemisní sektory s nízkou přidanou hodnotou jako je hutnictví a textilní průmysl ve snaze podpořit proměnu struktury ekonomiky – tak jako Česko v 90. letech.
V reakci na to dochází k přesunu těchto sektorů do zemí jižní a jihovýchodní Asie, například Indie. Protože látky a kovy potřebujeme stále. Země se mění, ale vzorec zůstává stejný – země globálního Severu konzumují zboží vyrobené na globálním Jihu, ale tváří se, že emise vzniklé výrobou tohoto zboží se jich netýkají. Vždyť jsou jen kapka v moři.
Problém není Čína. Ani Indie. Ani žádná jiná země. Problém je výroba založená na spalování fosilních paliv. Pojďme si to prosím přiznat a místo vymlouvání se na druhé investujme energii do hledání a prosazování alternativ. Času nemáme nazbyt.
S jakými argumenty a výmluvami se setkáváte vy? A jak na ně reagujete?
[1] MI, Zhifu, Jing MENG, Fergus GREEN, D' Maris COFFMAN a Dabo GUAN. China's “Exported Carbon” Peak: Patterns, Drivers, and Implications. Geophysical Research Letters [online]. 2018, 45(9), 4309-4318. ISSN 00948276. Dostupné z: doi:10.1029/2018GL077915
Nová vydání Bez Balastu přímo do vašeho emailu
UDRŽITELNOST:
1/ Jak dělat CSR jako byznys model
2/ Místo „zeleného růstu“ raději koblihu
3/ Smyslem udržitelnosti není pozitivní dopad
4/ Pojďme se už prosím nevymlouvat na Čínu
5/ Zásluhovost společenské nerovnosti nevyřeší
6/ Příroda na prvním místě nás nespasí
7/ Dnešní pojetí práce je neudržitelné
INOVACE:
8/ Rozproudění inovací ve firmě
9/ Přidávání: Inovační strategie, které odzvonilo
10/ Dnešním inovátorům*kám chybí fantazie
11/ Technologie jsou zkratkou, nikoli cestou ke společenskému pokroku
12/ Konverzační AI jsou příležitost naučit se komunikovat s lidmi
13/ Zvědavost je nutkavá potřeba vypořádat se s rozpory
STRATEGIE:
14/ Udržitelné podnikání je o legitimizaci zisku
15/ Dvousečnost vyhýbání se riziku
16/ Strategie, taktika, exekuce. Svatá trojice řízení organizace
17/ 3 nešvary strategického rozhodování