Profesionálním pracovníkům*nicím slovenské kultury jsme předali zkušenosti jak navrhovat přínosné služby a udržitelné organizace
Ve spolu-práci s agenturou Shitfters a designérkou Katarinou Přibylovou jsme pro Trenčín 2026 navrhli a zrealizovali tři vzdělávací workshopy o designu služeb a udržitelného rozvoje organizací.
O klientovi
Kreativní inštitút Trenčín se skrze spolu-práci s klíčovými aktéry napříč sektory zaměřuje na rozvoj kultury a kreativního průmyslu nejen v Trenčíně a jeho okolí, ale i na celém Slovensku a v Evropě.
Zároveň zodpovídá za naplnění cílů titulu Evropského hlavního města kultury Trenčín 2026.
Jednou z aktivit projektu Trenčín 2026 je vzdělávací program Runway, který má za cíl rozvíjet kompetence slovenských kulturních profesionálů*lek. A do něj jsme se zapojili.
Dosavadní výsledky spolu-práce
Design dvoudenního vzdělávací kurzu o designu služeb
a udržitelném rozvoji kulturních organizací, který je součástí vzdělávacího programu RunwayFacilitace tří vzdělávacích cyklů pro více než 60 účastníků*nic z kulturních organizací a spolků z celého Slovenska.
Design kurzu s důrazem na osobní zkušenost
a přenositelnost do reálného fungování organizací
Vzdělávacím kurzem jsme chtěli zdůraznit, proč je důležité o kulturních organizacích a jejich aktivitách přemýšlet jako o nástroji dialogu o klimatické změně
a sociálních nerovnostech.
Proto jsme kurz rozdělili do dvou bloků:
DESIGN SLUŽEB s důrazem na práci s cílovou skupinou, ideaci a prototypování nových přístupů a řešení
UDRŽITELNÝ ROZVOJ kulturních organizací s důrazem na klimatický i sociální aspekt udržitelnosti.
Design služeb je úžasná tvůrčí práce, která dává možnost poznávat nová prostředí, fundamentální potřeby lidí a objevovat různá řešení. Je to práce s lidmi pro lidi.
I proto jsme metodickou část kurzu o designu služeb zúžili na minimum a celý koncept vzdělávání postavili na práci v terénu, se skutečnými lidmi a jejich skutečnými potřebami.
Design služeb je o skutečných lidech a jejich potřebách. Proto jsme týmy vyslali do terénu.
Pro účastníky*nice kurzu jsme definovali marginalizovanou cílovou skupinu osob, kteří dnes kulturní organizace téměř nenavštěvují (abychom zdůraznili hlubší roli kulturních organizací) a týmům dali prostor pod našim metodickým vedením zkoumat, jak taková skupina lidí žije, jaké jiné veřejné organizace navštěvuje a proč a následně i jak mohou na jejich potřeby reagovat právě kulturní organizace.
Účastníci*kyně si tak z tohoto vzdělávacího bloku odnesli*y nejen konkrétní zkušenost s metodami a nástroji designu služeb, ale i jeho reálné uplatnění v praxi s přesahem do zajišťování důstojnějšího života lidí.
Cílem udržitelného rozvoje je vytvořit lidem podmínky pro dobrý život v mezích planety.
Myšlenku udržitelnosti jako cesty k dobrému životu všech jsme v teoretické části opřeli o koncept Doughnut Economicsbritské ekonomky Kate Raworth. Ekonomika péče stojí na principech spravedlivé redistribuce bohatství, demokratické participace na rozhodování, cirkularity a obnovy přírodních zdrojů i lidských sil.
Pro praktickou část programu o udržitelnosti jsme využili workshop Kompas udržitelného podnikání. Ten dal organizacím možnost si v malých týmech a vybraných typech kulturních institucí lépe představit, co může znamenat udržitelnost v praxi.
Kompas účastníkům*nicím nabídl pohled nejen na stávající stav, ale zároveň jsme skrze debatu hledali cestu, jak ho vylepšit a co pro to mohou organizace skrze své aktivity dělat.
Změna klimatu dopadá na celou společnost, kulturní organizace nevyjímaje.
Na koncertě Lousie Tomlinsona v Coloradském Red Rocks padaly kroupy velkosti golfových míčků, které zranily 100 lidí. Téměř 40 tisíc dospívajicích z více jak 150 zemí světa muselo být evakuováno z celosvětového setkání skautů*tek v Jižní Korei. Pohoda Festival v samotném Trenčíně musel být předčasně ukončen kvůli silné bouřce. Zraněno bylo 34 lidí.
Extrémní projevy počasí jsou jedním z viditelných projevů změn klimatu, které už dnes ohrožují budoucnost kulturního průmyslu a jeho zaměstnanců*kyň.
Aktivní práce na plnění udržitelných (nejen klimatických) cílů v rámci svého vlastního provozu, ale především aktivit směrem k veřejnosti je ve vlastním zájmu každé kulturní organizace.
Ať už se jedná o mezinárodní hudební festival, nebo malé regionální muzeum.