S neziskovou organizací poskytující krizovou pomoc jsme navrhli novou preveční službu
Našli jsme způsob, jak skloubit kapacity organizace s potřebami zanedbané cílové skupiny. Rodinám jsme tak vytvořili příležitost projít rozvodem s co nejmenším dopadem na děti a organizaci jsme rozkryli možnosti diverzifikace svého financování.
O klientovi
SPONDEA už 25 let tvoří pro děti i dospělé záchrannou síť dostupné psychologické a sociální péče. Nabízí tak bezpečný prostor pro hledání řešení v napjatých životních situacích. Jádro působení organizace stojí na provozu dvou sociálních služeb, krizové pomoci a intervenčního centra, doplněné o program Chci ovládnout vztek.
Výstupy a výsledky půlroční spolupráce
Koncept služeb, který rozšiřuje portfolio činností centra o preventivní prvek
Ověřená propozice, která naplňuje potenciál ulehčit cílové skupině i sloužit jako zdroj příjmů pro organizaci
Pilotní kapitola online kurzu, která pomáhá párům v rozvodové situaci věnovat větší pozornost dětem a minimalizovat tak negativní dopady náročné životní situace
Kompetence v designovém procesu, které SPONDEA umí uplatnit v rozvoji svých služeb
Nástroje pro ideaci – ideační canvasy a šablony, které jsme uzpůsobili pro kontext organizace a naučili ji s nimi pracovat
Zmapované příležitosti nejen pro rozvoj pilotní verze, ale také pro tvorbu dalších služeb
Úvodní mapování situace a dílčích výzev
Abychom dokázali pojmenovat kroky, se kterými může nová služba rozvádějícím rodinám pomoci, bylo nutné prozkoumat nejen zkušenosti rodin, které si rozvodovou situací prošly či prochází, ale také perspektivy aktérů, kteří mají vliv na tento proces na úrovni systému.
Kladli jsme důraz na citlivý přístup k respondentům a respondentkám, kterému mimo jiné pomohla i intervize přímo z týmu SPONDEA. V průběhu projektu se s námi krizoví*é interventi*tky a psychologové*žky podělily o své zkušenosti se zraněnými a traumatizovanými cílovými skupinami, které jsme mohli v kontaktu s rodičovskými páry i mladými dospělými, kteří rozvod zažili, uplatnit.
Jednotlivé fáze procesu rozvodu jsme mapovali v několika vrstvách. Zajímalo nás, kdy a odkud dotčení čerpají informace, které situace vedly k eskalaci či deeskalaci konfliktů, co pomáhalo nebo bránilo vzájemnému nalézání shody nebo v jakých momentech docházelo k oslovování odborné pomoci.
Výsledkem byla ucelená mapa bariér a systémových nedostatků, které posloužily jako odrazový můstek pro další prioritizaci a hledání příležitostí.
Cesta k výsledkům a výstupům
Vzhledem k charakteru práce v krizovém centru jsme hledali adekvátní způsob, jak zaměstnance a zaměstnankyně aktivně vtahovat do procesu tvorby nové služby, ale zároveň je přehnaně nezatěžovat a neznemožňovat jejich stav pohotovosti. Dobře nám fungovala pravidelná dvouhodinová setkávání rozložená do delšího časového období. Každé setkání bylo navrženo tak, aby drželo kontinuitu designového procesu, ale zároveň umožnilo týmu Spondea zapojit se i bez nutnosti účasti na předchozím setkání.
Společnou prací jsme postupně definovali kritéria toho, co by nově vznikající služba měla přinášet klientům a klientkám (např. jakými klíčovými dovednostmi by je měla vybavit) a co samotné organizaci (např. z pohledu financování či dedikování kapacit uvnitř týmu). Průnik těchto pohledů jasně ukázal, kudy se má služba ubírat.
V momentě, kdy jsme měli konkrétní náměty propozic, ověřili jsme si jejich relevanci pomocí metody fake-door testu. Okamžitě jsme tak získali reálnou odezvu od cílové skupiny a ubezpečení, že se vydáváme správnou cestou. Propozici, která vyvolala v testu nejsilnější odezvu (dvakrát větší než velmi úspěšné reklamní kampaně), jsme pak rozpracovali do podoby prototypu.
Vytvořili jsme pilotní kapitolu online kurzu na podporu dětí v rozvádějících se rodinách, který pomáhá rodičům s osvojením klíčových kompetencí. Rozvíjí schopnosti komunikovat s dětmi, vnímat jejich potřeby nebo chápat smysl zapojení odborné pomoci. Postupné kroky nás tak dovedly ke konceptu služby, který navazuje na strategické priority organizace a zároveň má již velmi konkrétní podobu.
Pod emoční zátěží rozvádějících rodičů se děti stávají pátým kolem u vozu
Rozvod klade na rodiny jak psychickou emoční zátěž, tak potřebu vyřešit řadu praktických úkonů souvisejících s dramatickou změnou životního rytmu.
Na SPONDEA se často obrací klienti*ky, kteří*ré jsou již ve vyhrocené a konfliktní situaci. Vzhledem k nedostatečné systémové podpoře, kdy například k edukacím párů dochází až příliš pozdě nebo vůbec (často až po podání žádosti o rozvod) nebo kdy rozsudky jsou mnohdy velmi rozdílné a nepředvídatelné, hledala Spondea způsob, jak může do příběhu rozvádějících se rodin vkročit co nejdříve.
Stěžejní motivací byla potřeba eliminovat množství negativních dopadů včetně dlouhodobých traumat, které na děti v rodinách dopadají a zatěžují je po zbytek života.