Jak jsme šli s produktem na trh

Slovenská firma MTS, kterou živí výroba automatizovaných linek, se rozhodla rozšířit svůj byznys o prodej softwaru s cílem otevřít si dveře na mezinárodní trh. Naším úkolem bylo vymyslet, jak Inxton nabízet jako službu. 

Nejprve jsme zmapovali trh a potenciální zákazníky

Inxton je software, který usnadňuje práci vývojářům, kteří programují automatické výrobní linky. Už tak úzký trh dále zužuje fakt, že Inxton je určený jen pro jednu konkrétní značku průmyslových strojů. To znamená hodně omezení a náročnější výzkum. Díky kombinaci výzkumu od stolu, výpravě do terénu a podpoře programátorů Inxtonu se nám ale podařilo naší „niku” výborně poznat a pochopit její fungování.
 
Při výzkumu od stolu jsme mapovali situaci na trhu především v Evropě a v USA. Zmapovali jsme potenciální alternativy, jejich obchodní modely a způsob komunikace. Vytvořili jsme také přehlednou mapku společností, výrobců strojů, kterým by Inxton mohl pomoct.

Kromě trhu nás zajímalo, s jakými problémy se machine buildeři při programování perou nejvíc. Strávili jsme tak dva dny mystery shoppingem na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně a několik hodin na telefonu s projektovými manažery a programátory mimo MTS.
Aj vďaka Pábení sme si uvedomili, o akom úzkom segmente firiem sa bavíme. Nebrali sme to ako nevýhodu, skôr naopak. Nastavili sme podľa neho celú marketingovú stratégiu.
Ivan Zaťko Chief of Marketing & Business Development

Navrhli jsme cestu službou od prvního kontaktu po aktivaci licence

Jako klíčový okamžik na cestě službou jsme identifikovali první stažení a vyzkoušení. Vymýšlením toho, jak tyto kroky co nejvíc usnadnit, jsme strávili většinu času.

Navrhli jsme cestu zákazníka od prvního kontaktu s produktem až po aktivaci licence. Kromě pohledu zákazníka jsme také popsali, co všechno se musí stát interně, aby na konci byl spokojený uživatel.

Dále jsme spolu s experty na daná témata ověřili, jestli je o software zájem, nastavili prodejní a distribuční model, marketingovou a obsahovou strategii, práci s komunitou a namysleli samotné představení světu.

Čas na společnou práci jsme vždy vyždímali na maximum 

Projekt pro Inxton byl plný mikrokroků, testování, iterací a zlepšení. Orava je od nás daleko, a tak jsme se každý výjezd snažili využít na maximum. Wireframy webu, které jsme ráno nakreslili, jsme si hned odpoledne otestovali, abychom večer zapracovali změny a druhý den mohli testovat znova.
 
V Pábení pracujeme v 6týdenních cyklech, které jsme promítli i do tohoto projektu. Abychom tým Inxtonu co nejméně vytrhávali z práce, protože se stále musel soustředit také na vývoj aplikace, rozvrhli jsme si projekt na sprintové a focusové části. 
 
Jednou za pár týdnů jsme zajeli na několik dnů do MTS na Oravu, kdy jsme společně rámovali, diskutovali a iterovali ve velmi intenzivním tempu. Na to navazovala část realizační, kdy jsme sami navrhli prototypy, otestovali je, upravili a znovu otestovali, abychom měli náboje na další sprint. Celým procesem nás provázela motta „keep it lean“ a „better done than perfect“.
 
Životaschopnost našich nápadů jsme si vyzkoušeli s potenciálními zákazníky –  s programátory a projektovými manažery v CBG Automation a Manz Slovakia, s.r.o., kteří nám pomohli o Inxtonu mluvit srozumitelnějším jazykem.
 
Z hromady dat, vstupů a materiálů pak vznikly podklady pro marketingovou propagaci, tiskové zprávy, blogposty, obsahová strategie a automatický chatbot pro zákaznickou podporu v Intercomu.

Z nápadu realitou se Inxton stal za 9 měsíců

Od nápadu přivést Inxton na trh až po jeho představení světu uběhlo 9 měsíců tvrdé práce, během kterých jsme odbavili stovky todoček a udělali spoustu (na datech postavených!) rozhodnutích.

  • Řešili jsme právní aspekty, pojmenování, licencování a několik variant pricingu. 
  • Na základě našeho výzkumu a wireframů navrhlo SDMK Design Studio přehledné a čisté UI pro web i uživatelskou sekci. 
  • Superkoders uvedli web v život a připravili backend s výhledem toho, jak Inxton v budoucnu poroste. 
  • Samotný tým programátorů Inxtonu si vzal za své přípravu úvodního spuštění a vyjednávání partnerství s machine buildery i výrobci PLC.
  • A dokonce se podařilo domluvit i několik spoluprací ještě před oficiálním spuštěním.

Spuštění Inxtonu bylo o spolupráci spousty skvělých týmů:

  • Ivan Zaťko, Peťo Kurhajec a tým Inxtonu
  • Pábení – CX, marketing, výzkum trhu
  • Superkoders – technické zpracování webu
  • Honza Adámek – nastavení webové analytiky
  • SDMK – UI
  • Steinigers – patentová ochrana
  • GoBigName – naming
  • BUKNA, advokátska kancelária, s.r.o. – licencování.
Při našich výletech na Oravu jsme kromě práce zvládli spoustu procházek po horách, debat o slovenských volbách či koronaviru a taky jednu LAN párty, kdy nás Josef naprosto rozdrtil v Quake.

Těsně před cílem ochromil celou planetu virus

Do naší spolupráce s Inxtonem vstoupila nepěkná věc. Virus, který ochromil celou planetu. V době, kdy Inxton úspěšně spatřil světlo světa, pracovaly výrobní haly v MTS v omezeném provozu. 

V Pábení věříme, že v každé krizi si musíme umět najít příležitost. Inxton pro MTS otevírá nové možnosti a nový trh plný inovací. Změna je vždycky složitá a výsledek nejistý. 

Schopnost inovovat a adaptovat se na nové prostředí je to, co nás posouvá dál. A pokud to všechno stojí na solidních základech, jako tomu je v případě MTS, podmínky k úspěchu už těžko mohou být lepší.

S Pábení to nebola moja prvá skúsenosť. Veď sme spolu nastavovali už brand materskej MTS. Ale potešilo ma, že aj napriek úplne inej náplni práce odviedli Roman, Markéta a Josef rovnako dobrú prácu. A to sa len tak nevidí.
Ivan Zaťko Chief of Marketing & Business Development:
Praca s Romanovym teamom bola pre mna osobne velmi obohacujuca. Mali neskutocnu snahu a schopnost uchopit casto zlozite technicke aspekty nasho produktu a dokazali to cele prelozit do ludskej reci sposobom, ktory mna sameho prekvapil.
Peter Kurhajec Vedúci vývojového tímu MTS, spol. s r.o., a CTO Inxtonu

Líbí se vám naše práce?
Pojďme se pobavit, jak můžeme pomoct vám

Marek Mencl
marek@pabeni.cz