Úpravou nabídky produktů a služeb jsme pomohli posílit finanční stabilitu nevládní organizace

Na základě dat z experimentů se skutečnými zákazníky jsme změnili prodejní argumentaci tak, aby rezonovala s novou a větší cílovkou.

O klientovi

Nevládní organizace Onfine (dříve Replugme), která se zabývá osvětou a vzděláváním v oblasti digitální výchovy, nás oslovila, protože hledala způsob, jak snížit svou závislost na grantech a darech tím, že začne větší část provozu financovat z vlastní výdělečné činnosti.

Výstupy a výsledky 5měsíční spolupráce

  1. Zmapování STÁVAJÍCÍ NABÍDKY a prodejní argumentace

  2. Formulace nové PRODEJNÍ ARGUMENTACE

  3. STRATEGIE ROZVOJE nabídky produktů a služeb

  4. Specifikace pro NOVÝ PRODUKT – elektronickou příručku

  5. NÁVRH OBSAHU příručky i prodejní stránky

Spolu-práce s Pábením byla vždycky skvělá, všechno bylo perfektně zorganizované a naplánované, čas byl velmi efektivně využit. Čeká nás ještě hodně práce na realizaci navržené strategie, ale věřím, že výsledek bude stát za to.

ing. Eva Polická Projektová manažerka

Úvodní mapování situace a dílčích výzev

Začali jsme dotazníkem, ve kterém jsme zjišťovali, jak to mají rodiče se vzděláváním skrze webináře. Snažili jsme se pochopit, jaké jsou silné a slabé stránky webináře o digitální výchově, který byl tou dobou jedinou nabídkou Onfine cílenou na rodiče.

Zjistili jsme, že nárůst zájmu o webináře v době covidu začal s odeznívající pandemií zase opadávat, a rodiče, kteří webináře zatím ještě vyhledávali, začali dávat přednost jiným tématům, než je výchova.

Navázali jsme hloubkovými rozhovory, kterými jsme chtěli lépe zmapovat, jak rodiče přistupují k digitální výchově svých potomků. Ukázalo se, že na ní najde čas jen menšina velmi motivovaných rodičů, pro které je bezpečí dětí v digitálním světě prioritou. Pro většinu ostatních se kvůli celkové náročnosti rodičovské role jedná o okrajové téma – minimálně v pojetí, které propaguje Onfine.

Z poznávací fáze jsme si odnesli důležitý vhled: Onfine nabízí v oblasti digitální výchovy pracné řešení, které má pomalé výsledky – ale většina rodičů chce snadné řešení a rychlé výsledky, zvlášť pokud za to má zaplatit.

Prototypy 3 druhů nabídky ve dvou verzích včetně facebookové reklamy.

Cesta k výsledkům a výstupům

Rychlým řešením v kontextu digitální výchovy je rodičovská kontrola, tedy nástroje, které umožňují mít pod kontrolou digitální zařízení používaná dětmi. Jenže vyznat se v nabídce dostupných možností a vše dobře nastavit, není jen tak. V českém prostředí navíc nikdo nenabízel žádnou ucelenou pomoc, pouze kusé a úzce zaměřené rady.

Měli jsme hypotézu, že pokud rodičům nabídneme kompletní balíček tipů na osvědčené nástroje a pomůžeme jim s jejich nastavením, budeme schopní oslovit podstatně širší okruh lidí než skrze stávající nabídku.

Abychom si hypotézu ověřili, vytvořili jsme 3 nabídky – e-book, videokurz, konzultace – ve dvou verzích: jedna kladla důraz na získání kontroly skrze technická opatření, druhá na bezpečí dětí skrze dlouhodobou práci se vztahy.

Pro každou nabídku jsme vytvořili online reklamu a webovou stránku, skrze kterou mohli rodiče projevit zájem. A pak vše nechali týden běžet, jakoby se jednalo o běžnou nabídku.

Díky cílení na reálné rodiče v nesimulovaných podmínkách jsme si ověřili, že důraz na technická řešení skutečně vyvolává větší odezvu než důraz na práci se vztahy, a to bez ohledu na druh nabídky. Také jsme zjistili, že nejpoptávanější formou pomoci s technickými opatřeními je e-book.

Na základě těchto zjištění jsme připravili strategii, jak nabídku produktů a služeb nastavit tak, aby přitahovala více platících rodičů, a zároveň jsme nadefinovali, co by mělo být součástí elektronické příručky (e-booku), aby obsah odrážel naše zjištění ohledně toho, co je pro rodiče v kontextu technických opatření důležité vědět.

Proč vlastně vztah dětí k technologiím řešit?

Text níže je úryvek z příručky Jak na rodičovskou kontrolu: Bezpečnostní a technická opatření při výchově digitální generace.

„Internet a technologie jsou novým, komplexním a neustále se měnícím světem, ve kterém je snadné zabloudit. Jejich užívání se však dnes nedá vyhnout a nelze je ignorovat ani v rámci výchovy. Algoritmy a návykový design přitom rodičům tak trochu hází klacky pod nohy a může se zdát, jako by na ně byla všechna pravidla krátká.

O tom, jak velkou součástí našich životů se technologie staly, vypovídají i statistiky z českého prostředí. Podle výzkumu z roku 2020 denně využívá mobilní telefon až 82 % dětí školního věku a dá se očekávat, že je to aktuálně ještě o něco víc. Na sociálních sítích pak průměrný Čech v roce 2024 tráví 144 minut denně a je-li mladší 27 let, bývá to dokonce 210 minut denně.
Z našich dat rovněž vyplývá, že až 84 % dětí ve věku 12–15 let tráví na mobilním telefonu více času, než by samy chtěly. 20 % stejně starých dětí přitom přiznává, že jim technologie nepříznivě zasahují do života.

Jsem rád, že přibývá nevládních organizací, které se nebojí hledat cesty, jak svůj provoz financovat vlastní výdělečnou činností. Je to skvělý kompromis mezi ambicí měnit svět k lepšímu a být nezávislý na přáních donorů.

Matěj Malecha designér služeb v Pábení

Naštěstí máme i dobré zprávy: technologie můžeme využívat v náš prospěch (pro vzdělávání, zábavu či komunikaci), aniž by to ohrozilo naši pohodu a bezpečí. Jak budeme s technologickými vymoženostmi zacházet a jak moc si je připustíme k tělu, totiž pořád můžeme značně ovlivnit. A tuto úlevnou myšlenku bychom měli předávat i dalším generacím.

O dnešních dětech se sice říká, že se s mobilem v ruce už narodily, ale to neznamená, že ho umí používat tak, aby jim neškodil. Jakým způsobem děti technologie využívají, přitom podle výzkumů i praxe zásadně ovlivňují rodiče. Naše data však prozrazují, že se většina rodičů (82 %) s dětmi o online světě nebaví ani se do něj nezapojuje společným hraním nebo sledováním obsahu (88 %).

Neodsuzující komunikace o technologiích a zájem o obsah, které dítě konzumuje, přitom tvoří nenahraditelnou základnu, na níž se teprve dají vystavět smysluplná digitální pravidla.

Rodiče zároveň potřebují umět reflektovat, v jakých situacích a jakým způsobem technologie sami využívají.“

Víme, kudy vede vaše cesta k prosperitě
Pojďme najít cestu ke spolu-práci

Marek Mencl
co-founder & designér
marek@pabeni.cz
+420 774 444 012