Revizí uživatelské cesty jsme přispěli ke zvýšení zákaznické spokojenosti carsharingové služby
Díky důkladnému zmapování celého procesu služby jsme dokázali zpřehlednit onboarding nových uživatelů a vylepšit péči o stávající klienty. A protože má organizace zakotvenou udržitelnost v jádru svého podnikání, pomohli jsme jí zkonkretizovat to, jak o ní může komunikovat i navenek.
Autonapůl je nejdéle fungující carsharingová společnost v Česku
Z malé rodinné firmy se postupně stala stabilní služba, která dnes kotví v 8 českých městech. Svůj model půjčování aut staví na principu round-trip, díky čemuž nekonkuruje městské dopravě, ale naopak vyšlapává systémovou cestu udržitelnější mobilitě.
Výstupy a výsledky sedmitýdenní spolu-práce
ZMAPOVÁNÍ STÁVAJÍCÍ PODOBY SLUŽBY a identifikace příležitostí pro další rozvoj
REVIZE KOMUNIKACE společně se zadáním pro tvorbu nových webových stránek a doporučeními jak komunikovat téma udržitelnosti ve veřejném prostoru
ÚPRAVA PROPOZICE pro nové zájemce*kyně
Úvodní mapování situace a dílčích výzev
Autonapůl často využívají lidé, kteří jsou ochotní řešit svoji osobní mobilitu jinak než 64 % české společnosti přepravující se převážně svým autem. Chtěli jsme tedy zjistit, jak bychom mohli cíleněji pracovat i s těmi, kteří tolik motivovaní nejsou.
Rozhodli jsme se zmapovat proces půjčování auta od A do Z. Od momentu pochopení, že lze využívat auto i jinak, než si ho nutně koupit, až po opuštění služby například z důvodu odstěhování se z města.
Mapování bylo pro nás přirozené, protože Autonapůl v týmu občas využíváme. Přesto jsme pro účely projektu pomocí metody safari službou absolvovali cílenou zápůjčku, abychom důkladně pokryli celý proces. Díky tomu jsme mohli porovnat výpovědi z rozhovorů s uživateli s naší vlastní zkušeností a s interním pohledem na provoz služby, který s námi postupně sdíleli zaměstnanci a zaměstnankyně organizace.
Vypracovali jsme tak ucelenou mapu bariér a syntézu pomocí 15 pravidel dobré služby od autorky Lou Downe.
Cesta k výsledkům a výstupům
Věděli jsme, že aktuální potřeba Autonapůl, a tedy část naší spolu-práce, leží ve zkvalitnění srozumitelnosti služby. Chtěli jsme k tomuto problému přistoupit informovaně a strategicky. Mapování ukázalo, že dlouhodobí uživatelé a uživatelky jsou poměrně shovívaví k drobným nedostatkům, které služba má. Zdánlivě nepodstatné bariéry ale mohou být kritickým důvodem, proč službu nezačnou vůbec využívat nově příchozí.
V tvůrčí spolu-práci s týmem jsme se rozhodli zaměřit pozornost právě na zjednodušení onboardingu nově příchozích do služby. Touto optikou jsme navrhli positioning pro nově vznikající web a upřesnili celkovou propozici.
Změny se dočkala také vizuální stránka komunikace. Navrhli jsme systém, který jednak nastavuje jednotná pravidla pro digitální implementaci, ale také zlepšuje čitelnost a usnadňuje celkovou orientaci ve službě. Například díky nastavení systému barev pro jednotlivé cenové kategorie aut.
Tým tak díky úvodnímu mapování a následné tvůrčí práci získal sadu strategických doporučení a také velmi praktické výstupy, včetně ilustrativního webového prototypu. Obecné principy jsme předali v uchopitelné podobě pro další navazující zpracování.
„Byla to skvělá spolupráce a věřím, že své plody vydá v budoucnu ještě víckrát. Kladně hodnotím nejen profesionalitu týmu Pábení a použité nástroje, ale i příjemnou osobní stránku spolupráce. Díky!“
Michal Šimoník
Ředitel Autonapůl
„Lukáš rychle navnímal to, jak chceme naši službu opravdu poskytovat. V rámci své práce zohlednil specifika, která náš princip tzv. round-trip carsharingu obnáší. Spolupráce s Pábením byla perfektní zkušeností od prvního plánování a mapování až po přípravu výstupů, které jsou podkladem k naší další práci. Také velice oceňuji vedení projektu, které bylo profesionální a zároveň osobní a na míru.“
Kristýna Herrmannová
Manažerka projektu
Vztah k autům zásadně ovlivňuje kvalitu života nejen ve městech
Průměrné auto se využívá 24 minut denně. Více než 98 % své životnosti stojí zaparkované. Přesto jsou města do značné míry navrhována převážně pro pohyb autem a méně s ohledem na pěší či cyklo dopravu.
Z výzkumů vyplývá, že jedno sdílené auto nahradí 15 soukromých, což může v dlouhodobém horizontu zásadně ovlivnit to, jak naše města vypadají. Velký počet parkovacích míst negativně ovlivňuje například místní mikroklima či dostupnost nemovitostí.
Udržitelnost automobilové dopravy nespočívá pouze v přechodu na jinou technologii, ale především ve snižování potřeby auto využívat. Autonapůl proto rozvíjí nejen nabídku zápůjček sdílených aut, ale například i partnerské programy se zástupci veřejné dopravy.