Jak jsme firmě s velkým srdcem pomohli komunikovat svou vizi lidem venku i uvnitř firmy

Silná vize, pevné hodnoty a potenciál měnit přístup firem v celém svém oboru. To všechno jsme našli ve slovenské MTS.

Tento příběh je o tom, jak jsme unikátní výrobní firmě během 5 měsíců pomohli zhmotnit její duši do jasně definovaného brandu, komunikační strategie a konkrétních výstupů, jako je web, katalogy, culture book nebo manuál pro obchodníky. V úzké spolupráci s klientem a dalšími externisty.

Vybral som si vás, pretože ste najviac data-based. Kto iný by robil 50 rozhovorov so zamestnancami a etnografický prieskum? Kto iný by ma bral ako člena tímu a konzultoval mnou materiály ešte pred prezentovaním pred vedením? Zdieľal svoje obavy a úprimné názory?
Ivan Zaťko Chief of Marketing & Business Development

Na slovenské Oravě jsme objevili firmu s velkým srdcem

Sídlí ve vesnici Krivá uprostřed krásné přírody. Lidé v ní jsou spokojení bez ohledu na to, na jaké pozici pracují a co dělají. I když je jich několik stovek, cítí se jako součást jedné velké rodiny.

Od roku 1996 MTS vyrostla do pozice slovenského lídra v oblasti výrobních technologií. Je dlouholetým partnerem mezinárodních značek jako Bosch, Rexroth nebo Aventics. Její výrobní linky zabezpečují výrobu v závodech jako KIA, Panasonic nebo Sony.

Stručně: Daří se ji. A ne navzdory srdci, ale díky němu.

Zakladatel předává firmu mladé generaci. Jak na to, ať hodnoty MTS neodejdou s ním?

MTS založil Juraj Habovštiak v kotelně svého rodinného domu. Od počátku byl nositelem její filozofie. Dnes se Juraj z firmy snaží pomalu stáhnout a předat ji další generaci. A všichni v MTS si přejí, aby si firma dokázala udržet svoji kulturu a hodnoty i po jeho odchodu.

Firma ale rychle roste. Filozofie, která se v malé firmě šíří spontánně, se ve větší firmě místy začíná ztrácet a zkreslovat.

Pochopili jsme, že v MTS potřebují pomoct pojmenovat, kdo vlastně jsou. A dodat odvahu o tom mluvit nahlas uvnitř firmy, ale i směrem ven. Aby se MTS nebála ukázat svou jedinečnost a svůj krásný a zdravý odkaz. Díky tomu má potenciál stát se kromě technologického lídra na trhu také ideovým.

O automatizaci můžete přemýšlet jako o cestě k efektivnější výrobě. Nebo ke šťastnějším lidem

Když děláte výzkum od stolu na téma automatizace, narazíte na 2 přístupy:

  • Díky automatizaci vyrábíte víc, levněji a bez nákladů na lidské zdroje. Nemusíte lidi nabírat, pečovat o ně, školit. Naopak je můžete propouštět.

nebo

  • Automatizace umožňuje lidem růst, protože již nebudou muset dělat náročnou, nezáživnou a rutinní práci. Naopak, budou mít volné ruce k seberealizaci a kreativní práci.

MTS stojí na straně lidí. Může a chce měnit prostředí výroby a zlepšovat podmínky zaměstnanců

Chceme pomáhať tvoriť svet, v ktorom nie je hlavnou hybnou silou firiem zisk, ale ľudia.
Juraj Habovštiak zakladatel MTS

A není to jen Jurajova myšlenka. Několik workshopů a desítky hloubkových rozhovorů napříč celou firmou nám ukázaly pozoruhodnou shodu v hodnotách, na kterých MTS stojí. A také v tom, co, jak a proč firma dělá.

Svoji vizi dnes MTS jasně komunikuje i na webu.

Jak tuto vizi a hodnoty komunikovat do světa obchodním partnerům, potenciálním zaměstnancům, konkurenci i státním institucím?

Jak totéž pomáhat zvědomovat lidem uvnitř ve firmě?

Od rámce přes strategii k hromadě výstupů jsme doběhli za 21 týdnů práce

Do všeho jsme od první chvíle zapájeli lidi z MTS, kdykoliv to šlo. Zejména Ivana, díky kterému naše spolupráce s MTS vznikla.

A tým jsme v průběhu projektu postupně rozšiřovali o externí webdevelopery, kreativce a další..

Jako první jsme po týdnech intenzivního zkoumání firmy vytvořili brandbook:

  • Pomohl nám sjednotit uvažování o značce a udal rámec další práci.
  • Přinesl slogan "Dávame výrobě srdce", který se v MTS okamžitě chytil.
  • A protože jsme jej předali s několika konkrétními ukázkami toho, jak by mohl ovlivnit reálné marketingové materiály, byl jeho význam srozumitelný i ve firmě, která podobný strategický dokument dosud nikdy nepoužívala.

A pak jsme to začali sypat:

V horizontu týdnů jsme navrhli nový web i microsite

Nový web MTS.sk mluví zcela novým jazykem a soustředí se na lidi. Dáváme na něm velký prostor prezentaci filozofie a kultury MTS.

Během 2 dnů jsme také stihli navrhnout microsite o kolaborativních robotech.

Souběžně jsme vytvářeli printové materiály, například nové prezentační katalogy.

Poslední chvíle před spuštením webu byly náročné, ale stálo to za to!

Na MSV Nitra jsme ukázali a otestovali novou tvář MTS

Největší slovenský strojírenský veletrh jsme vzali jako příležitost vše ukázat a sbírat feedback.

Připravili jsme e-mailovou pozvánku, nové katalogy, leták, texty pro grafické zpracování stánku (v podání MTS to byl spíš malý hrad).

A přímo na veletrhu jsme mluvili se zákazníky MTS a zjišťovali, jak to na ně celé působí.

Dál jsme MTS dali do rukou nástroje, které jim pomohou pracovat se značkou interně a na každodenní bázi

  • Novou onboardingovou příručku dostane jako pomoc do startu každý nováček v MTS.
  • Culture book pomáhá lidem zvědomit si firemní kulturu MTS. A slouží také jako nástroj pro obchodníky, kteří pomocí něj klientům mohou předat také kousek filozofie MTS.
  • Handbook pro obchodníky nabízí inspiraci, jak otevírat nová témata v komunikaci s klienty.
  • Postery, nápisy na zdech firmy a kreativní zpracování historie firmy lidem mají připomínat firemní hodnoty na každodenní bázi nenásilným způsobem.
Pochopili ste, čo tu robíme. A dokázali ste to vyjadriť verne a úprimnejšie, než my. To, čo teraz hovoríme kolegom aj trhu je priamočiare a nepôsobí to ako ideológia, aj keď hovoríme o tom, že by sa firmy mohli chovať inak.
Juraj Habovštiak zakladatel MTS

Co za tím vším stálo?

Skvělý tým lidí…

  • 3 designéři z Pábení – Nela, Roman a Maťo
  • 2 intenzivně zapojení lidé z MTS – business & marketing development manager Ivan Zaťko a jeho asistent Martin Branický
  • 1 dvorní grafik MTS – Michal Slovák
  • 2 webdevelopeři z Doctype – Honza Adámek a Petr Pojer
  • 2 producenti z Double Production

…a taky spousta cestování, nasazení, odhodlání a poctivé práce:

  • 22 navržených a otextovaných stránek webu
  • 7 navržených printových materiálů
  • 1 198 slajdů prezentací včetně brandbooku a komunikační strategie
  • 840 odpracovaných hodin
  • 205 to-doček v Basecampu
  • 4 624 najetých kilometrů

A jako bonus spousta nachozených kilometrů a zážitků uprostřed krásné Oravské přírody :)

Líbí se vám naše práce?
Pojďme se pobavit, jak můžeme pomoct vám

Marek Mencl
marek@pabeni.cz