PÁBENÍ UŽ NEDĚLÁ MARKETING
Organizacím pomáháme k dlouhodobé prosperitě

Nástroj „Affinity mapping“ pro HR účely

Affinity Mapping je jeden z několika empatických nástrojů využitelných pro tvorbu náborových a marketingových textů. V tomto článku se dozvíte, jak jej používat a k čemu všemu vám poslouží.

Affinity mapping nadesignoval v 60. letech Jiro Kawakita. Je až pro 20 hráčů. Od jejich počtu se odvíjí potřebná doba trvání. Maximum bývá 1,5 hodiny.

Metoda vám pomůže získat srozumitelné výstupy z brainstormingových technik, jakými jsou Empatické mapy a Pain Gain. Slouží k roztřídění informací, které jste při brainstormingu získali, tak, aby vám byly užitečné ve vašich náborových aktivitách.

Než budeme pokračovat – pokud jste přišli na tuhle stránku náhodou a zaujme vás, přečtěte si kontext.

Jak na to?

Affinity Mapping navazuje na předchozí brainstorming. Bez něj nemá význam. Procházíte-li celý seriál o náborových textech, můžete být v zásadě ve dvou situacích:

  1. Máte za sebou některou z brainstormingových technik, o kterých jsem psal dříve, nebo ji plánujete vyzkoušet. V takovém případě budete analyzovat výstupy těchto nástrojů.
  2. Potřebujete si zkrátit cestu a ani Empatickou mapu, ani Pain Gain nechcete využít. V tom případě sestavte tým – může to být jen HR oddělení, nebo HR spolu se zaměstnanci na podobných pozicích, které chcete obsadit, a vedení divizí… A pak projděte rychlým brainstormingem. Hledejte odpovědi na otázky, které vás pálí.

Toto jsou příklady:

  • Co by měl splňovat uchazeč na pozici, kterou chceme obsadit?
  • Na co můžeme lákat uchazeče v náborovém inzerátu?
  • Jakého kolegu byste si přáli do týmu?

Otázky napište na flip-chart nebo na velký papír. Hráčům rozdejte post-it papírky. Pak jim dejte deset minut na to, aby na papírky napsali své nápady. Bez cenzury. A po deseti minutách vše nalepte na pracovní plochu tak, aby je všichni viděli.

A teď to všechno roztřídíme

  • Princip třídění je stejný u rychlé i pomalejší metody. V případě, že používáte Empatickou mapu, pracujte uvnitř jednotlivých segmentů. V případě Pain Gain uvnitř seznamů pro a proti.
  • Začněte k sobě lepit nápady, které spolu souvisejí a spadají do stejné kategorie. Vytvořte shluky nebo sloupce. Řekněte účastníkům, ať sami chodí k mapě a papírky přelepují. Co nejvíce je do procesu zapojte.
  • Na zvláštní místo pak lepte nápady, které vám nikam nesedí.
  • Nevyhazujte ty myšlenky, které jsou na mapě vícekrát. Získáte aspoň představu, kolika lidem přišlo na mysl to samé.
  • Jakmile máte roztříděno, vytvořte názvy pro kategorie, které při procesu vznikly. Netravte tím ale zbytečně moc času. Pokud se nemůžete rozhodnout mezi dvěma názvy, napište oba. Když skupina navrhuje dvě velmi odlišná řešení, hlasujte.
  • Následně se zeptejte členů skupiny, jak by jednotlivé kategorie popsali vlastními slovy v kontextu s náborovými aktivitami. Jejich nápady si zaznamenejte.
  • Posledním krokem je určení důležitosti jednotlivých témat. Pomůžou opět post-it papírky. Řekněte členům týmu, ať seřadí jednotlivá témata od nejdůležitějších po nejméně důležité. Jejich názory zaznamenejte.

Co je dobré si uvědomit

  • Nastíněná technika nepřináší absolutní pravdu. Při sestavování inzerátů nebo náborových kampaní vás ale může inspirovat. Může vám dát náboje.
  • Finální výstupy a aplikaci je vždy důležité konfrontovat zejména s reálnou cílovou skupinou. Velmi často stačí inzerát vyvěsit a pak se ptát na zpětnou vazbu. Ohlasy jako: „Vaše inzeráty zaujaly. Jsou jiné a je vidět, že nad nimi někdo přemýšlí,“ jsou to, co chcete slyšet. Přitom ale nemusejí být nijak kreativní. 
  • Podobný postup nepomáhá jen při náboru. Užitečný může být v interní komunikaci. Máte-li ve sloupci „proti“ velký shluk myšlenek týkajících se finančního ohodnocení, bude to jasná zpráva, že očekávání ohledně platu musíte při psaní náborového inzerátu zohlednit a možná s tím něco dělat i uvnitř firmy.
  • Dobře vedené Affinity maps vám pomohou všude tam, kde se topíte v nepřehledných datech. Zjistíte, co souvisí s čím. A na konci budete mít jistotu, že jste nepřehlédli nic důležitého.

Užitečné odkazy: