Jejich mobilní appku si stáhlo přes 300 tisíc uživatelů, recepty na FB stránce Jíme zdravě lajkuje přes 160 000 fanoušků a dalších 40 tisíc sledujících na Instagramu. Na první pohled možná nesourodá čtveřice, která stojí za projektem Fitrecepty.info, učí lidi jíst zdravě a chutně. A daří se jim to famózním způsobem – i díky kuchařce, kterou jsme společně dali dohromady.

Poptávka na kreativní koncept a texty tištěné kuchařky od Petra Nováka, hlavního tahouna projektu, nám přišla vlastně náhodou. Původně přistála ve schránce Míše Mužíkové, která ale tehdy neměla prostor, a doporučila mu právě nás. Míšo, ještě jednou moc děkujeme! Abyste rozuměli, psát knížku je pro bandu knihomolů poptávka z říše snů. A to jsme tehdy ještě nevěděli, s jakými trumfy se nový klient během první schůzky vytasí.

256 stránek radosti – pro nás i pro fanoušky Fitreceptů. 256 stránek radosti – pro nás i pro fanoušky Fitreceptů.
Petr Novák
Petr Novák
Zakladatel značky Fitrecepty

Hned od počátku bylo zřejmé, že Pábení bude partnerem, který nám pomůže rozvíjet naše projekty v mnoha směrech. Vždy šli nad rámec toho, co jsme očekávali, a díky tomu jsme po vydání kuchařky ihned navázali další, nyní již komplexnější spoluprací.

Pomohli nám s ujasněním, jakým směrem se chceme ubírat, a společně tvoříme strukturu našich služeb s důrazem na uživatelskou zkušenost. Nastolili tón komunikace, který se k nám hodí, a přetvářejí naše myšlenky ve slova. Dodávají skvělé texty, které fungují z obchodního hlediska a zároveň se líbí našim fanouškům. Kolikrát se vám stalo, že zákazníci nadšeně reagovali na transakční e-maily nebo obchodní sdělení? :)

Klíčem k úspěchu bylo pochopit souvislosti

Úvodní workshop byl zlomový. Vyslechli jsme si silný příběh za celým projektem. Zjistili jsme vše o dosavadním způsobu práce i to, jak Petr s oběma Bárami dosud pracovali s neuvěřitelně širokou komunitou a proč vlastně chtějí na vlastní triko vydat tištěnou kuchařku.

Dozvěděli jsme se, že:

  1. všechny recepty sestavují, vaří a fotí úplně sami
  2. tištěnou kuchařkou chtějí vydat pro fanoušky, kteří si o ni pořád dokola píšou
  3. na appce, Facebooku i reklamních formátech si v reálu testují to, co se teoreticky učí ve škole

Ano, čtete správně. Ve škole. Obě Báry i Petr totiž pořád studují. V době, kdy jsme startovali spolupráci, jim bylo v průměru 21 let.

Na fotce je kromě Báry I., Báry II. a Petra také Petrova maminka, která všechny recepty poctivě testuje. Na fotce je kromě Báry I., Báry II. a Petra také Petrova maminka, která všechny recepty poctivě testuje.

Poptávka JE neznamená zadání

Původní plán byl dát dohromady kuchařku – my se měli postarat o návrh konceptu a kreativu, tým klienta všechny recepty a fotky. Jakmile budeme s knížkou hotoví, připravíme prodejní landing page a nachystáme texty pro e-shopy a distributory. Jenže, všechno bylo nakonec trošku jinak.

Společně s klientem jsme dali dohromady designové výzvy

JAK BYCHOM MOHLI…
do projektu zapojit stávající komunitu?
odbourat obavu lidí, že zdravé jídlo není dobré?
vyvrátit mýtus, že zdravé rovná se drahé?
minimalizovat rizika související s prodejem knížky?
odhalit záměr projektu a tváře, které byly doteď neviditelné?

Ono totiž vydat a ještě prodávat úspěšnou kuchařku není žádná sranda, když jen na českém trhu vyjdou ročně desítky a desítky různých publikací a internet je plný receptů od food blogerů, hereček a kdo ví od koho ještě.
Nenechali jsme proto nic náhodě a udělali jsme si domácí úkol.

Diskuzní fóra a fanoušci projektu jako cenný zdroj informací

Zhruba 4 hodiny jsme strávili výzkumem od stolu, abychom zjistili, po čem trh a lidé touží, co by se jim líbilo, co potřebují a čeho se obávají. Data jsme přetavili do online dotazníku, který jsme prostě a jednoduše zveřejnili na FB stránkách Jíme zdravě. Během 2 dnů jsme měly v excelové tabulce několik stovek odpovědí.

Obchodní i komunikační strategii jsme postavili na datech, ne domněnkách

Nebudeme a ani nechceme prozrazovat všechno, co jsme se dozvěděli.
Ale něco odhalíme. Díky výzkumu jsme:

Ve finále jsme připravili a textovali

Offline

Kuchařku Jíme zdravě s Fitrecepty
Dopis, který jsme vkládali jako poděkování do balíčku

Ke každému receptu jsme připsali TIP. Ke každému receptu jsme připsali TIP.

Online

Landing page pro předprodej
Landing page pro prodej
Ukázku z knížky, kterou jsme rozesílali za e-mail
Popisky pro knihu pro distributory
Bannery a kreativu pro Facebook kampaně
Kreativu / sady reklam pro Adwords a Sklik kampaně
Automatické nákupní e-maily
Trigger e-maily v rámci kampaně na databázi asi 130 tisíc kontaktů
Scénáře pro video a krátké formáty do reklamy

Ukázku knížky si stáhlo už přes 55 000 lidí! Každému z nich přišly 3 e-maily od nás. Ukázku knížky si stáhlo už přes 55 000 lidí! Každému z nich přišly 3 e-maily od nás.

Za největší úspěch považujeme reakci fanoušků a majitelů kuchařky

Hlavním důvodem, proč se klient rozhodl vydat tištěnou verzi, byli fanoušci. Cokoli jsme vymýšleli a tvořili, ptali jsme – bude to pro ně srozumitelné? Bude se jim s knížkou dobře vařit? Co se stane, když tiskárna nebude stíhat a kuchařky nedorazí včas? Věděli jsme, že jdeme správným směrem. Ale to, co se dělo bezprostředně po spuštění předprodeje, jsme si nedokázali představit ani v tom nejdivočejším snu.

Recenzí je tolik, že se nám vešel sotva zlomek. Přečtěte si je například tady na webu. Recenzí je tolik, že se nám vešel sotva zlomek. Přečtěte si je například tady na webu.

Jak to celé dopadlo?

Předprodej jsme oficiálně spustili 27. března.

Během prvního týdne se prodalo přes 3 000 výtisků.

Průměrně chodilo 50–60 objednávek denně.

Při zveřejnění aktualizace na Facebooku vzrostl počet objednávek na 200 / h.

Na základě FB kampaně a e-mailu, ve kterém jsme informovali o ukončení limitované akce, přišlo cca 1 000 objednávek během 48 hodin.

24. května byla prodána knížka s číslem 10 000.

Během předprodeje zmizel celý objem prvního výtisku kuchařky. Knížka se stala bestsellerem ještě před oficiálním spuštěním prodeje.

Na začátku května se posílá další objednávka do tiskárny – opět 15 000 výtisků. Narážíme na dost nezvyklý problém, nemáme dostatek knih pro síť distributorů :).

9. května startuje rozesílka objednávek.

Všech 15 000 výtisků je uskladněno v garáži rodinného domu (maminky a tatínka Petra) v Českých Budějovicích.

Na přelomu srpna a září je vyprodáno 25 000 kusů kuchařek – je potřeba domluvit dotisk.

S kým jsme na projektu (spolu)pracovali?

Strategie, kreativa a copywriting: Maru Kortanová (Pábení)
Copywriting: Lenka Kovářová (Pábení)
UX a grafický design knihy i webu: Jan Kyzlink
Marketing a projektové řízení: Petr Novák
Public relations: Tomáš Holý
Autorka receptů: Barbora Hlubučková
Fotografie: Barbora Kravková
Jazyková korektura knihy: Alena Mikulková

A co bude dál?

Právě chystáme druhý díl kuchařky, úpravy webu a spoustu dalších novinek.

Máte se na co těšit!